Top


9 دی 1393

پژوهش چیست و پژوهشگر کیست ؟

مولف:   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
4/3

در دنياي امروز دانايي يکي از محورها و شاخص هاي اصلي پيشرفت و تعالي هر جامعه محسوب مي شود. سنجش سطح دانايي به ميزان توليد و مصرف اطلاعات و گسترش دانايي به دسترسي سريع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است. 
دانسته هاي ما يا از طريق مطالعه منابع اطلاعاتي موجود حاصل مي شود يا براساس پژوهش هايي که خود انجام مي دهيم به دست مي آيد. اگر اين دانسته ها بر اساس نتايج پژوهش هاي قبلي باشد در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته ايم و اگر مبتني بر مشاهدات و تحليل هاي جاري باشد تلاش ما به توليد اطلاعات منجر شده است.
 
 
بنابراين، منبع اصلي توليد اطلاعات و دانش جديد در واقع حاصل فعاليت هاي پژوهشي است که انجام مي گيرد. پژوهش در هر موضوع، به هر شکلي و در هر سطحي که انجام شود تلاشي منسجم و نظام مند در جهت توسعه ی دانش موجود درباره موضوع هايي است که با آن ها سر و کار داريم.
پژوهش کوششي است براي يافتن بهترين راه حل هاي ممکن در جهت حل مشکلات موجود در عرصه هاي مختلف زندگي.
هم چنين، پژوهش فعاليتي منسجم براي رسيدن به شناختي روشن تر از مفاهيم پيرامون ماست.
 
در مجموع پژوهش راهي براي گسترش مرزهاي دانش و گشودن افق هاي تازه براي آيندگان است.
و شخصي که به شيوه هاي گوناگون به انجام پژوهش مي پردازد پژوهشگر (محقق) ناميده مي شود.
 
پژوهشگر فردي است که با استفاده از روش هاي علمي در صدد رسيدن به شناختي تازه از مسائل و مفاهيم مختلف است. او با استفاده از ابزارهاي گوناگون به مشاهده دقيق تر و عميق تر پديده هاي اطراف خود مي پردازد. پژوهشگر با نگاهي نقادانه و موشکافانه به پيرامون خود مي نگرد و براي رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترين راهکارهاي عملي اطلاعات موثقي را در اختيار متوليان امور قرار مي دهد.
 
 
به طور کلی اطلاعاتی که از طریق پژوهش و آزمایش به دست می آید، در ذهن ماندگارتر است و قابلیت استفاده ی بیشتری برای شخص دارد. تئوری های آموزشی تا جایی که به کار بسته نشده و مورد آزمایش قرار نگرفته است تنها جنبه ی تئوری دارد، ولی همین که در یکی از جنبه های زندگی مورد آزمایش قرار گرفته شود، نقاط قوت و ضعف آن به دست آمده و برای شخص جنبه ی تجربه پیدا کرده و همیشه در ذهن می ماند.
 
 
از این رو، هرچه روند آموزش در مدارس به سمت پژوهش و فعالیت های میدانی و آزمایشی پیش رود، کاراتر و موثرتر خواهد بود و دانش پژوه ضمن تاثیرپذیری بیشتر از تدریس، از آن لذت برده و کارایی مبحث مورد تدریس را در زندگی خویش در می یابد.
امروزه در مدارس مطرح دنیا، مدرس تنها در ذهن دانش آموز ایجاد سوال کرده و او را تشویق می کند تا به پاسخ آن سوال برسد، در این بین، ضمن تدریس روش های پژوهش و اصول آن، او را تا یافتن پاسخ قطعی همراهی می کند.

تعداد مشاهده (1136)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره مطلب "پژوهش چیست و پژوهشگر کیست ؟"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید